Manggis



Banyak orang tak mengetahui buah manggis adalah bahan yang digunakan dalam pengobatan tradisisonal. Selama ini kita hanya fokus kepada isinya yang putih bak kapas karena kelezatan buah tersebut. Manggis apabila dimakan memberi implak penyejukan (cooling effect). Untuk itu makanlah buah manggis selepas memakan raja buah durian.
Beberapa contoh kegunaan manggis untuk tujuan pengobatan secara tradisional :
Berak berdarah : ambil kulit maggis dibasuh dan dikeringkan. Rebus dengan lima cawan air hingga tinggal satu cawan pekat air rebusan itu, lalu diminum.

Ulser mulut dan bengkak usus : Baik mengatasi ulser dalam mulut, air rebusan daun dan kulit pokok boleh diminum. Di samping itu boleh disapu pada luka. Bagian kulit jika dikeringkan dan dikisar boleh mengatasi masalah cirit birit. Air rebusan kulit manggis bias untuk merawat penyakit bengkak usus.

Luka dan gigitan serangga : kulit manggis yang telah kering ditumbuk halus dan dibancuh dengan sedikit minyak ditekap pada luka atau bengkak gigitan serangga.

Memutihkan gigi : kulit manggis dibakar dan ditumbuk hingga halus dan gunakan sebagai obat / pasta gigi. Lancar haid : air rebusan akar manggis digunakan untuk melancarkan haid

Penyakit kencing manis : daun manggis bagus sebagai obat bagi yang terkena penyakit kencing manis, caranya :
 Ambil 2 atau 3 helai daun manggis
 Basuh bersih-bersih daun manggis
 Rebus daun manggis sampai airnya menjadi kehijauan
 Minum 2 atau 3 kali seminggu air rebusan tersebut.


0 komentar : “Manggis”


SILAHKAN DICOBA - KOMENTAR DI FACEBOOK



Posting Komentar

Bagaimana menurut anda tentang Blog / Artikel ini,
Tinggalkan sebuah komentar / saran disini......!!!
saya akan balik kunjungi anda, teriima kasih


free counters

BALI